Resepi sotong goreng tepung versi 2

assalamualaikum.. hye peeps.


bahan yang aku guna
2ekor sotong  *saiz aku ambil besar besar*
3sudu besar tepung gandum**
2sudu besar tepung jagung**
1sudu kecil serbuk lada hitam / lada putih**
1sudu kecil serbuk cili**
1sudu kecil serbuk kari**
1sudu kecil garam halus**
1biji telur *pukul just bagi telur kuning dengan putih bersatu*

** campur dan gaul sekali.

cara nak buat

1.basuh sotong,potong sotong ikut saiz yang kita suka,tos sampai kering.
2.masukkan telur kuning dan putih dalam mangkuk yang ada sotong,gaulkan sampai rata.
3.gaul sotong sedikit demi sedikit dengan tepung yang dah di **.
4.panaskan api dan bukak api sederhana.jangan slow sangat,jangan kuat sangat.
5.goreng sotong sampai keperangan terus angkat.



p/s :: jgn goreng terlalu lama,nanti sotong liat.
p/s :: kalau nak letak backing powder jangan letak tepung jagung dah.nanti ranggup sangat sampai tepung tak melekat dekat sotong.
p/s :: kalau banyak sotong yang nak goreng,letak tepung gandum banyak dari tepung jagung.4sudu tpung gandum,3sudu tepung jagung...macam tue la..



menu paling senang gila nak buat.

Comments

Makbed said…
amboihhh.... kemain lagi dia sejak-sejak jadi mak buyung nih.
Gadis said…
masyaallah sedapnyer...^_^
peh meleleh air liur nengok gambo sotong goreng di ats.
T.T
~ NANA ~ said…
huwaaaa serik da masak sotong goreng...dulu masak terpercik minyak panas :(
Aida Azryn said…
wow~ faveret aida! ;D
Dreamer said…
masa goreng tu minyak terpercik tak? saya masak dulu minyak percik sampai tinggal parut kat lengan.. :(
veesakura said…
piya buat akak terliur la..hihi
safiyyah osman said…
minyak memang percik..kena lengan..sakit gila..tpi bila minyak dah terpecik2tue,terus ja angkat sotong..jgn biar lama2..nanti dia liat..^___^
miss aini said…
slm..mtk resepi yer..nk cuba bt ptg ni..