Skip to main content

berkahwen sambil belajar apa yang best?

assalamualaikum..

pendapat aku.


nak berkahwen tapi kita masih bergelar pelajar,kehidupan memang akan menjadi payah.susah dan bukan senang.buat persiapan kearah "hubungan halal" bukan sesuatu yang senang.mana nak study..mana nak pikir itu ini untuk persiapan perkahwinan..pening lepas tue boleh pengsan. =.="

macam aku, aku rasa pelajaran aku makin better lepas bertunang,maksud aku, result pelajaran aku makin mantap bila mana otak aku pikir dua benda dalam satu masa. 1 pikir pelajaran, 2 pikir persiapan perkahwinan.okey, aku tipu.pelajaran berada di number 2.heee..




tapi disini bakal suami atau tunang kita yang main peranan penting.dia yang selalu kena remind kita tentang pelajaran kita.bukan ikut sama hanyut dengan jiwa kita yang lebih banyak pikir nak kahwen.tipu kalau ada orang cakap dia lagi excited pikir pelajaran dari pikir persiapan perkahwinan dia.haha.sapa tak tergedik nak kahwen wei?=.="

macam adli, bila dia tengok aku hanyut ja sebab asyik pikir nak bernikah,dia akan cepat cepat bagi aku suport untuk pikir hal hal pelajaran.dia selalu remind aku.selalu tanya pasal study.ambik berat pasal pelajaran aku kadang kadang sampai tak tany aku sehat ke tak.haha..bila setiap result aku dapat good,dia cepat cepat ucap taniah dan bagi aku rasa excited lebih untuk dapat lagi baik.

cuba kalau adli ni jenis lelaki yang jeles dengan kepandaian pasangan.maksud aku,lelaki yang otak tempurung yang pikir bakal isteri tak boleh tinggi dari dia.kalau dia cuma diploma,si isteri haruslah diploma juga or hanya SPM.

sila jauhi lelaki yang sangat jeles dengan keupayaan kita.



banyak lec aku yang cakap,kebanyakkan student yang nak berkahwen,ramai yang ambik langkah singkat dengan quit belajar.

aku bukan tak pernah rasa nak quit belajar,pernah..tapi adli la yang selalu ingatkan aku.betapa pentingnya pelajaran untuk masa depan.dan dia selalu keluarkan ayat mati untuk aku.

"sapa nak bayar duit PTPTN kalau u quit study??"

hahaha..terus tak jadi quit bila kena ayat macam tue.>_<

nasihat aku,jangan jadikan apa apa rintangan sebagai alasan kita untuk jatuhkan semangat kita.jadikan orang yang hebat sebagai contoh.

aku ada cikgu yang punya anak 9orang dan dia still gigih buat master.kenapa dia boleh buat kita xboleh?



p/s :: gambar tidak ada kena mengena dengan entry.hanya gambar hiasan.


bye.

Comments

puteri ain said…
yang penting niat dan tawakal pada diri sndri :)
Sam said…
Assalamualaikum

betul 2.pelajaran lebih penting.best entry ni.saya suka
wahhh sangat kagum dengan cikgu itu..anak2 dia sudah besaq kah atau masih baby seperti anakku?

kak rai pun final neh dari 23hb sampai 29hb..kuhkuhkuh! takutttt!
safiyyah osman said…
puteri ain :: yup..betul2..:)


tina :: hee...pelajaran tue penyambung hidup kita..


kak rye :: anak dia last darjh satu or 3 kot klu xsilap...y sulung sebaya aku.
anak2 dah besaq gagah la jugak lagi wey walau 9 orang pun..

ni anak2 duk baby baby oooo like baby baby lagi ni...

meroyan aku!

Popular posts from this blog

Review Movie Tamil : Kaithi, 10/10.

Hye, assalamualaikum. Ok baru berkesempatan nak review pasal movie ni. Lama dah tak buat review version aku. HAHAHAHAHA.. Aku punya review bodo-bodo ja ok. Review dari pandangan orang biasa saja. Yang mana bijak pandai tahap supersaia tak yah baca review aku ni ok. Faham eh. Sumpah best gila gila! IMDB 8.8 ------------------------------- Cerita dia dari mula sampai la habis, hg akan rasa berdebaq gila.. Serius tak boleh nak duduk diam. Sedih pun, sedih yang tahap meleleh ayaq mata aku. Dan rasa ketaq n gabra sama naik dengan pelakon dah aku rasa hahahahaha.. Scene awai tu hg dah rasa berdebar. Aksi dalam movie ni pun superb. Tak merapu teruk macam movie tamil lain. Kira hg tengok tu hg akan rasa fuuuyooooooooo..dengan slow motion yang depa buat masa scene lawan tu..fuhhhhh! kemaih2! Best. Movie ni juga tunjuk betapa korupnya pemikiran polis depa. Selfish. Tapi masih ada polis yang bagus dalam ramai-ramai polis yang bengap tu. Geram oi! Dan movie ni juga di

Review & Kos Bersalin Di Hospital Swasta : Hospital Pantai Sungai Petani Tahun 2020.

Hye, assalamualaikum. Aku dah tau, kalau cerita pasal bersalin mesti akan ada yang tanya berkenaan kos bersalin. Bersalin di mana..Yang follow Facebook or instagram dah tau yang aku bersalin kalini di swasta sebab fobia dengan hospital kerajaan/separa kerajaan time bersalin 8tahun lalu. Aku dengan Eli menabung. Ikutkan plan kami nak menabung sampai 11k+, tapi dah bersalin awal, tabung sempat penuh dalam Rm6500k ja. Selamat aku tak kena E-czer. Kami survey pakej bersalin antara 2 tempat. 1 hospital Pantai, 1 wisma. Paling murah semestinya Wisma la. Tapi ada pro & cont dia. Macam wisma, makanan tak disediakan. Hospital makanan 3x sehari + 2 hi tea. Beza harga around 1k juga. Lepas tu wisma tu tak ada E-czer. Macam hospital ada. Hospital E-czer dalam 11-12k.  —————- Aku ambil pakej czer di Hospital Pantai Sungai Petani. Dia ada banyak rate. Ikut pada kita pilih bilik apa. Macam aku, pilih bilik Single Room. So kena bayar RM6500. Sebelum check in bilik, kena bayar cash Rm6500 sebab tim

Sampai bila baby perlu pakai sarung tangan dan stoking?

Adelia dah xpakai sarung tangan dan stoking start hari ke55..now dia dah umur 63hari.Kira baru sangat lagi la aku xbagi dia pakai sarung tangan dgn stoking. Tapi waktu malam aku memang bagi adelia pakai stoking.sebab sejuk.tangan memang siang malam aku biarkan ja. Sebenarnya sampai bila nak pakaikan sarung tangan dan stoking nie??.. Aku ada sms doktor yang aku kenal.aku tanya pasal sampai bila nak bagi adelia pakai sarung tangan..dgn stoking. So dia advise aku..aku tulis based pada apa yang aku paham. Seeloknya,pakaikan sarung tangan sampai umur 1bulan sahaja.sebab masa umur 1bulan++ baby dia akan start sedar yang dia ada tangan..ada jari..ada kaki..dia akan cuba explore tangan dengan jari dia..sebab tu kita tengok baby start nak cuba hisap jari. Kalau kita pakaikan sarung tangan,baby akan terbatas.pergerakan jari dia terbatas.cuba tengok bila baby kita xpakaikan sarung tangan.. Jari dia melilau meratakan..hehe..macam adelia,dia nak isap ibu jari sampai jari lain masuk hi